سه شنبه 18 دي 1403 - 06 رجب 1446
جستجو :
 

ژورنال کلاپ به جلسه‌ي آموزشي اطلاق مي‌شود كه در آن گروهي از افراد در مورد مقاله‌هاي رايج مذاكره مي‌كنند، مشروط بر اينكه گردهمايي انجام شده طبق ادبيات پزشكي باشد. ادبيات پزشكي مربوط به مقالات ، مجله‌ها و همچنين متنهاي موجود در كتابها مي‌باشد كه به رشته‌ي پزشكي اختصاص داده شده است. شركت در ژورنال کلاپ مزاياي زيادي دارد. از جمله آشنایی بااوضاع و جريانات دانش جديد، پيشرفت آگاهي از يافته‌هاي تحقيقات جدید ، يادگيري تحقيق به روش ارزيابي انتقادي، آشنايي با بهترين تحقيق كلينيكي رايج و تشويق به بهره گيري از تحقيق .ژورنال کلاپ به عنوان پلي ميان تحقيق و عمل ذكر شده و به كارگيري تحقيق در موقعيتهاي كلينيكي را در ذهن مي‌پروراند.

اهداف هر ژورنال کلاپ اين است كه به طور انتقادي ادبيات رشته‌ي تخصصي مربوطه را ارزيابي کرده  و پيشرفت عملي رايج را تخمين بزند.

در سال 1997 شخصي به نام شكيت، نابودي دوره‌ي ژورنال کلاپ را پيش گويي مي‌كند.  اين حقيقت كه ژورنال کلاپ تاكنون (1997 warner, kingl ) ادامه دارد، نشان دهنده‌ي اين است كه ژورنال کلاپ‌ها نقش مهمي را در حفظ و تداوم در طول اين دوره داشته‌اند. در ابتدا به ژورنال کلاپ‌ها به عنوان وسيله‌اي كه به كمك آن بتوان از اوضاع و جريانات ادبيات پزشكي آشنا شد، بها داده مي‌شد. با رشد ناگهاني تعداد ژورنال کلاپ‌هاي پزشكي، آگاهي از جريانهای ادبيات پزشكي هدفي غير واقعي به نظر رسیده و اهميت و ارزش کلاپ‌ها كم كم تغييرمی یافت، به طوري كه با گذشت زمان ،ژورنال کلاپ‌ها را از جنبه‌ي پيشبرد عملكرد مبتنی بر شواهد و آموزش ارزيابي انتقادي با اهميت مي‌دانستند. همچنين ژورنال کلاپ‌ها در تحقق به نيازهايي كه براي ادامه‌ي تحصيلات حرفه‌اي گروه آموزشي دائمي لازم است ،نقش مهمي را ايفا مي‌كنند. آگاهی از  نقطه نظرهاي متفاوت در طول بحث گروهي بعد از مطالعه‌ي مقاله‌ي يكسان ، دانش آشنا شدن با رهنمون‌هاي چاپ شده براي ارزيابي 
انتقادي و چگونگي به كارگيري آنهااز
این موارد هستند.  

 اهداف

1.      آشنایی با اوضاع و جریانات دانش جدید

2.      ارتقاء آگاهی از یافته های تحقیقات جدید

3.      یادگیری روش تحقیق به روش ارزیابی انتقادی

4.      آشنایی با بهترین تحقیق کلینیکی رایج و تشویق به بهره گیری از تحقیق

5.      آگاهی از نقطه نظرهای متفاوت در طول بحث گروهی بعد از مطالعه مقاله های یکسان

          6.   دانش آشنا شدن با رهنمودهای چاپ شده برای ارزیابی انتقادی و چگونگی به کارگیری از این موارد