دوشنبه 22 ارديبهشت 1404 - 13 ذو القعدة 1446
جستجو :
 مقايسه و تحليل نظام ارزشيابي برنامه سلامت کودکان در سيستم مراقبت هاي اوليه بهداشتي استان آذربايجان شرقي بر اساس الگوي جامع ارزشيابي (CIPP)
دوره پنجم (1393) , شماره اول English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
یلدا موسی زاده 1، کمال قلی پور 2، وحید راثی 3، مهدی آبدیده 4، حسن یکرنگ 5، اسعد رعنایی 6،
  • تاریخ دریافت 1392/11/29
  • تاریخ پذیرش 1393/01/27
  • تاریخ انتشار 1393/03/30
زمينه و اهداف: براي ارتقاي سلامت كودكان، برنامه ريزي اهميت زيادي دارد. براي تحقق اين مهم وجود يک سيستم ارزشيابي ضروري به نظر مي رسد. هدف از اين مطالعه مقايسه و تحليل نظام ارزشيابي برنامه سلامت کودکان در سيستم مراقبتهاي اوليه بهداشتي استان آذربايجان شرقي بر اساس الگوي جامع ارزشيابي (Context, Input Process and Product Evaluation Model) بود.

مواد و روشها
: مطالعه حاضر يک بررسي توصيفي - مقطعي است. مراحل مطالعه شامل بررسي سيستم ارزشيابي، مقايسه و تحليل اين سيستم بر اساس الگوي جامع ارزشيابي و شناسايي نقاط ضعف و قوت آن است. در تمامي مراحل براي تحليل و تفسير نتايج از روش هاي کيفي (همچون بارش افکار، مشاهده و مصاحبه) و اجماع گروه مطالعه در مورد نتايج استفاده شد.

يافته ها: نتايج مطالعه نشان داد در الگوي جاري ارزشيابي توجه زيادي به بخش زمينه و نتايج عملکرد نشده و محتواي ارزشيابي عمدتاً شامل درون دادها و فرايندها مي باشد. بر اساس طرح پيشنهادي مطابق با الگوي CIPP براي تمامي سطوح معيارهاي خاص خود در چهار حيطه مد نظر الگو (زمينه، درون داد، فرايند و نتايج) و اثر نهايي ارائه شد.

بحث و نتيجه گيري
: در سيستم فعلي، ارزشيابي فرايندي نظارتي توسط سطوح بالاتر است و به خود ارزيابي توسط ارائه دهنده خدمت توجه نمي شود. ارزشيابي صرفاً به جنبه هاي کمي توجه کرده و کيفيت انجام فرايندها با ابزار حاضر قابل ارزشيابي نمي باشد. لذا پيشنهاد مي شود سيستم بهره گيري از نتايج ارزشيابي در بهبود برنامه ريزيهاي آينده پيش بيني و از يک الگوي علمي در تدوين برنامه ارزشيابي استفاده گردد.
مدل CIPPارزشیابیبرنامه مراقبت کودکان
2232
1332
 
 

 

Scientific writing

1

Manuscript types

2

Introduction

3

Materials & methods

4

Results

5

Discussion, conclusion & acknowledgment

6

Abstract

7

Publication ethics & available guidelines

8

Choosing appropriate journal, online submission

9

Review process acceptance, rejection, revision

10-11

Statistical errors & methodological considerations

12-13

Reference managing software packages

14

Language errors

15-16

Critical appraisal of a manuscript or published paper

17

Examination

 

 

تا آخر فصل 8 توسط خود گروه تدریس خواهد شد.