سه شنبه 23 ارديبهشت 1404 - 14 ذو القعدة 1446
جستجو :
 ارزيابي کيفيت خدمات بخش اورژانس بيمارستان نمازي شيراز از ديدگاه بيماران
دوره هفتم (1395) , شماره اول English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
جمشید بهمئی 1، حامد رحیمی 2، ایمان رهگشای 3، زهرا کاوسی 4،
  • تاریخ دریافت 1394/12/25
  • تاریخ پذیرش 1395/01/15
  • تاریخ انتشار 1395/03/30
زمينه: مأموريت اصلي بيمارستان در نظام سلامت، تأمين مراقبت با کيفيت براي بيماران و برآوردن نيازها و انتظارات آن هاست. اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف ارزﻳﺎﺑﻲ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت بخش اورژانس از دﻳﺪﮔﺎه ﺑﻴﻤﺎران در ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن نمازي شيراز اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

روش کار: اين پژوهش يک مطالعه توصيفي - تحليلي بود که به روش مقطعي در طي ماه هاي اسفند 1392 و فروردين 1393 صورت گرفت. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اين ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، کليه ﺑﻴﻤﺎران ﺑﺴﺘﺮي در بخش اورژانس ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن نمازي بودند. نمونه گيري به صورت تصادفي ساده انجام شد و حجم نمونه 582 نفر تعيين گرديد. داده ها از طريق پرسشنامه سروکوال جمع آوري شدند. روايي پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و آزمون تحليل عاملي و پايايي آن با استفاده از آزمون ضريب آلفاي کرونباخ 87/0 اثبات گرديد .پرسشنامه، شکاف کيفيت را در شش بعد کيفيت خدمت شامل؛ ملموسات، اطمينان، تضمين، همدلي، پاسخگويي و دسترسي به خدمات اندازه‌گيري کرد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و به کارگيري آماره‌هاي توصيفي، آزمون‌هاي تي- زوجي، تي- مستقل و آناليز واريانس يک طرفه تجزيه و تحليل شدند.

يافته ها: نتايج نشان داد بيشترين و کمترين شکاف به ترتيب در ابعاد تضمين (86/0±55/0-) و پاسخگويي (98/0±31/0-) بوده است. در ابعاد ملموسات، قابليت اطمينان و دسترسي به خدمات بين انتظارات و ادراکات اختلاف معناداري وجود داشت (05/0>P) و در ابعاد پاسخگويي، تضمين و همدلي اختلاف معناداري وجود نداشت (05/0
نتيجه گيري: ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت در بخش اورژانس اين ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن وﺿﻌﻴﺖ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ داشت؛ اما شکاف ﻣﻌﻨﻲدار‬‬‬‬‬‬ ﻛﻴﻔﻴﺖ در برخي اﺑﻌﺎد در ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن، ﺑﻴﺎنﮔﺮ ﻟﺰوم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺪﻳﺮان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺑﻬﺒﻮد ﻛﻴﻔﻴﺖ اﺳﺖ ﺗﺎ رﺿﺎﻳﺖ ﻣﻨﺪي ﺑﻴﺸﺘﺮ‬‬‬‬‬‬‬ ﺑﻴﻤﺎران را ﻓﺮاﻫﻢ آورد.‬‬‬‬‬‬‬
اورژانسشکاف کیفیتانتظاراتادراک
1805
1595
 
 

 

Scientific writing

1

Manuscript types

2

Introduction

3

Materials & methods

4

Results

5

Discussion, conclusion & acknowledgment

6

Abstract

7

Publication ethics & available guidelines

8

Choosing appropriate journal, online submission

9

Review process acceptance, rejection, revision

10-11

Statistical errors & methodological considerations

12-13

Reference managing software packages

14

Language errors

15-16

Critical appraisal of a manuscript or published paper

17

Examination

 

 

تا آخر فصل 8 توسط خود گروه تدریس خواهد شد.