سه شنبه 23 ارديبهشت 1404 - 14 ذو القعدة 1446
جستجو :
 بررسي سواد سلامت کتابداران دانشگاه هاي تهران و علوم پزشکي تهران
دوره هفتم (1395) , شماره چهارم English Article
اطلاعات سلامت و کتابداری پزشکی
مریم امینی 1، مژده مصطفوي زاده 2،
  • تاریخ دریافت 1395/09/23
  • تاریخ پذیرش 1395/10/28
  • تاریخ انتشار 1395/12/27
زمينه: اين پژوهش با توجه به تأثير کتابداران در سلامت فردي خود و نقش آنان در اشاعه اطلاعات سلامت که موجب ارتقاي سلامت، به معني توانمندسازي شناخت و کنترل عوامل مؤثر بر سلامت جامعه است با هدف بررسي وضعيت سواد سلامت کتابداران دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکي تهران انجام شد.

روش کار: روش اين پژوهش پيمايشي توصيفي است. جامعه آماري شامل۹۰ نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه هاي دانشگاه تهران و علوم پزشکي تهران مستقر در پرديس است. داده ها با استفاده از پرسشنامه سواد سلامت عملكردي بزرگسالان (TOFHLA) در بهمن ماه 1394 جمع آوري و جهت تجزيه و تحليل از آمار توصيفي (ميانگين انحراف معيار، توزيع فراواني) و آمار تحليلي (آزمون تي يک طرفه و آزمون فريدمن) استفاده شده است.

يافته ها: ميانگين سن آزمودني ها 7.75±39.21 سال، 74.7 درصد آنها زن و بقيه مرد بودند و 69.3 درصد تحصيلات کتابداري داشتند. ميانگين نمره سواد سلامت 6. 16±83.7 محاسبه شد. 82.3 درصد کتابداران سواد سلامت کافي، 3.8 درصد سواد سلامت مرزي و 13.9 درصد سواد سلامت ناکافي داشتند. سواد سلامت کتابداران دو دانشگاه در سطح کافي بود و با هم تفاوت معني دار نداشت.

نتيجه گيري:
کتابداران دانشگاهي از سواد سلامت کافي برخوردارند. کتابداران مي توانند به عنوان آموزش دهندگان سواد سلامت در دانشگاه و جامعه با اعتماد کافي فعاليت کنند و نقش خود را در ارتقاي سواد سلامت جامعه ايفا نمايند. پيشنهاد مي شود اين امر به عنوان يکي از وظايف کتابداران دانشگاهي در پست سازماني آنها وارد شود.

سواد سلامتکتابدارانبهداشتخدمات پيشگيرانه بهداشتي
1615
909
 
 

 

Scientific writing

1

Manuscript types

2

Introduction

3

Materials & methods

4

Results

5

Discussion, conclusion & acknowledgment

6

Abstract

7

Publication ethics & available guidelines

8

Choosing appropriate journal, online submission

9

Review process acceptance, rejection, revision

10-11

Statistical errors & methodological considerations

12-13

Reference managing software packages

14

Language errors

15-16

Critical appraisal of a manuscript or published paper

17

Examination

 

 

تا آخر فصل 8 توسط خود گروه تدریس خواهد شد.