دوره هشتم (1396) , شماره چهارم
English Article
|
|
|
|
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
|
|
|
|
-
تاریخ دریافت
1395/11/30
-
تاریخ پذیرش
1396/02/25
-
تاریخ انتشار
1396/12/25
|
زمينه و اهداف: امروزه با ظهور محيط¬هاي رقابتي، کيفيت خدمات اهميت بسياري دارد. در ميان بخش¬هاي خدمات، بخش بهداشت داراي جايگاه ويژه¬اي بوده و کيفيت ارائه آن به افراد در بيمارستان¬ها به¬عنوان يکي از سازمان¬هاي بزرگ و پيچيده خدماتي در نظام سلامت، بسيار برجسته است و نظر بيماران ميزان کيفيت خدمات ارائه شده را تعيين مي¬کند. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسي ارتباط ميان کيفيت خدمات ادراک شده، ارزش خدمات ادراک شده، رضايت بيماران، تبليغات دهان به دهان و تمايل به بازگشت بيماران است.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف، توصيفي- پيمايشي و از منظر نتيجه کاربردي مي¬باشد و با روش تک مقطعي و ميداني انجام گرفته است. فضاي نمونه 135 نفر از دريافت کنندگان خدمات که حداقل يک بار از مرکز چشم پزشکي فيض در اصفهان بهره¬مند شده¬اند با استفاده از فرمول كوكران و روش نمونه گيري تصادفي طبقه بندي شده انتخاب گرديد. همچنين ابزار گردآوري داده¬ها پرسشنامه بوده است كه روايي و پايايي آن تأييد گرديده و داده¬هاي جمع¬آوري شده با استفاده از نرم¬افزارهاي SPSS و Smart PLS2 مورد تحليل قرار گرفته است.
يافته ها: يافته¬ها نشان مي¬دهد؛ تمامي شاخص¬ها از بار عاملي قابل قبولي برخوردارند. کيفيت خدمات ادراک شده بر ارزش ادراک شده (57.0) و رضايت بيماران (28.0) تأثير مثبت و معناداري داشت. ارزش ادراک شده اثر مثبت و معناداري بر رضايت بيماران و بازگشت بيماران دارد. همچنين رضايت بيماران بر تبليغات دهان به دهان و تبليغات دهان به دهان بر بازگشت مجدد اثرگذار است.
نتيجه گيري: نتايج تحقيق نشان مي¬دهد که ارزش ادراک شده و رضايت بيماران واسطه¬اي ميان رابطه کيفيت خدمات ادراک شده و بازگشت بيماران است. علاوه براين، تأثير غيرمستقيم ارزش ادراک شده بر بازگشت بيماران، با ميانجي¬گري متغير رضايت بيماران بيشتر از اثر مستقيم آن است. همچنين از متغيرهاي پژوهش، رضايت بيماران بيشترين اثر را بر بازگشت بيماران دارد.
|
|
|
|
901
|
614
|
|