دوشنبه 22 ارديبهشت 1404 - 13 ذو القعدة 1446
جستجو :
 بررسي کيفيت خدمت در مراقبت هاي ارائه شده به بيماران مبتلا به التهاب روده از ديدگاه گيرندگان خدمات
دوره چهارم (1392) , شماره چهارم English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
سعیده علیدوست 1، جعفر صادق تبریزی 2، فریبا محمدی 3، محمد حسین صومی 4، محمد اصغری جعفر آبادی 5، فرید غریبی 6،
  • تاریخ دریافت 1392/08/10
  • تاریخ پذیرش 1392/10/05
  • تاریخ انتشار 1392/12/20
زمينه و اهداف: کيفيت خدمات سلامت يکي از مفاهيم تاثيرگذار در سيستم هاي سلامت بوده و ارزيابي آن زمينه را براي شناسايي نيازها و انتظارات دريافت کنندگان خدمات و بهبود کيفيت خدمات سلامت فراهم مي کند. مطالعه حاضر با هدف ارزيابي کيفيت خدمت در مراقبت هاي ارائه شده به بيماران مبتلا به التهاب روده طراحي و اجرا شده است.   

مواد و روش ها
: مطالعه ي حاضر از نوع توصيفي- مقطعي مي باشد که با شرکت 94 نفر از بيماران مبتلا به التهاب روده بيمارستان امام رضا و کلينيک گلگشت تبريز انجام شده است. روش نمونه گيري از نوع تصادفي ساده بوده و براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه اي که روايي و پايايي آن مورد تاييد قرار گرفته است، استفاده گرديد. کيفيت خدمت با استفاده از مدل CQMH و فرمول کيفيت خدمت= 10- (اهميت × عملکرد) مورد محاسبه قرار گرفت. براي تجزيه و تحيل داده ها از SPSS17 استفاده گرديد.   

يافته ها:
در اين مطالعه امتياز کيفيت خدمت کل 7.21 بوده و ابعاد استمرار خدمات، انتخاب ارائه کننده و اعتماد به ترتيب بالاترين امتياز و ابعاد پيشگيري، گروه هاي حمايتي و ايمني به ترتيب پايين ترين امتياز کيفيت خدمت را به خود اختصاص دادند. همچنين بيشترين اهميت و بهترين عملکرد، به ترتيب مربوط به ابعاد "کيفيت امکانات و تسهيلات اوليه" و "اعتماد" مي باشد.    

بحث و نتيجه گيري
: نتايج مطالعه حاضر نشان مي دهد کيفيت خدمت کل با امتياز 7.21 نسبت به عدد ملاک (9) در سطح بسيار پاييني بوده که اين امر نشان دهنده شکاف وسيع بين انتظارات دريافت کنندگان خدمات و عملکرد واقعي سيستم است.   

کیفیت خدمتمراقبتالتهاب روده
2035
1092
 
 

 

Scientific writing

1

Manuscript types

2

Introduction

3

Materials & methods

4

Results

5

Discussion, conclusion & acknowledgment

6

Abstract

7

Publication ethics & available guidelines

8

Choosing appropriate journal, online submission

9

Review process acceptance, rejection, revision

10-11

Statistical errors & methodological considerations

12-13

Reference managing software packages

14

Language errors

15-16

Critical appraisal of a manuscript or published paper

17

Examination

 

 

تا آخر فصل 8 توسط خود گروه تدریس خواهد شد.