دوره سوم (1391) , شماره چهارم
English Article
|
|
|
|
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
|
|
|
|
-
تاریخ دریافت
1391/08/30
-
تاریخ پذیرش
1391/10/04
-
تاریخ انتشار
1391/12/20
|
زمينه و اهداف: ارتقاي کيفيت، بهبود فرايندهاي جاري و برنامه ريزي براي حفظ نتايج ارتقا است و دو عامل اساسي آن مدل هاي ارتقا و ابزارها هستند. اين مطالعه براي مقايسه مدل¬هاي مختلف ارتقاي کيفيت فرايند طراحي و اجرا شد.
مواد و روش ها: اين مطالعه براي مقايسه مدل هاي ارتقاي کيفيت اجرا شد. با استفاده از موتورجستجوي گوگل بر اساس واژه هاي کليدي و نام هاي اختصاصي مدل ها، گام هاي اجرايي هر مدل تدوين شد.
يافته ها: سي روش ارتقا در جستجوي منابع اينترنتي و کتاب ها پيدا شد. مدل¬هايارتقاي کيفيت از14-4 گام اصلي تشکيل يافتند.پنج روش ارتقاي JCAHOMethod, IHIMethod, TQIS, FOCUSPDCA و IMADIM در نظام سلامت ابداع شدند.
بحث و نتيجه گيري: با توجه به تجربه و مهارت کارکنان، مي توان از مدل¬هاي خلاصه تا طولاني ارتقا استفاده نمود. تيم هاي با تجربه کافي مي توانند از روش هاي ساده و کوتاه استفاده نمايند. عامل مهم موفقيت، انتخاب و آموزش يک مدل ساده ارتقا در سرتاسر سازمان است.
|
|
|
|
2013
|
1260
|
|