دوره دهم (1398) , شماره چهارم
English Article
|
|
|
|
مدیریت در سیستم سلامت
|
|
|
|
-
تاریخ دریافت
1398/01/29
-
تاریخ پذیرش
1398/08/06
-
تاریخ انتشار
1398/10/10
|
زمینه و اهداف: سازمان تأمین اجتماعی خدمات درمانی را به دو شیوهی مستقیم و غیرمستقیم به بیمهشدگان ارائه میدهد. هدف از این تحقیق تحلیل روند عملکرد درمان مستقیم و غیرمستقیم این سازمان طی 25 سال گذشته و بررسی همبستگی میان آنها بود.
مواد و روشها: در این مطالعهی توصیفی که دادههای مورد نیاز با مراجعه به وبسایت سازمان تأمین اجتماعی به دست آمد، روند عملکرد درمان مستقیم و غیرمستقیم آن سازمان طی 25 سال گذشته (1372 تا 1396) با استفاده از تصمیمگیری چند شاخصه پویا با درنظرگیری هر سال به عنوان یک گزینه و 21 شاخص کلیدی که وزن هرکدام با استفاده از روش آنتروپی مشخص شد به کمک نرم افزار Excel 2010 مورد تحلیل قرار گرفت و با استفاده از SPSS16 ضریب همبستگی پیرسون بین عملکرد درمان مستقیم و غیرمستقیم محاسبه شد.
یافتهها: روند عملکرد هر دو نوع درمان تا سال 1386 افزایشی و پس از آن درمان مستقیم روندی کاهشی اما درمان غیرمستقیم تا سال 1392 روندی کاهشی و پس از آن روندی افزایشی داشته است. ضریب همبستگی پیرسون تا سال 1392 برابر 0/912 با P-value≤0/05 و از سال 1392 به بعد برابر 0/991 با P-value≤0/05 محاسبه شد که بیانگر وجود ارتباط مستقیم، قوی و معناداری بین عملکرد درمان مستقیم و غیرمستقیم تا سال 1392 و ارتباط قوی، معنادار و معکوسی بین آنها از سال 1392 به بعد بود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از تحلیل دادهها به نظر میرسد راهبرد جدید سازمان تأمین اجتماعی ارائه بیشتر خدمات درمانی به شیوهی غیرمستقیم از طریق خرید خدمات درمانی از بخشهای دولتی و خصوصی بوده است.
|
|
|
|
744
|
131
|
|