دوره سوم (1391) , شماره اول
English Article
|
|
|
|
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
|
|
|
|
-
تاریخ دریافت
1390/12/01
-
تاریخ پذیرش
1391/01/25
-
تاریخ انتشار
1391/03/30
|
زمینه و اهداف: حقوق بیمار شامل موارد مراقبتی است که بیمار حق دریافت آنها را دارد و مطالعات نشان داده است که بکارگیری اصول مربوط به حقوق بیمار منجر به بهبود نتایج درمانی و نیز افزایش رضایت مندی مشتریان خواهد شد. مطالعه حاضر در این راستا و با هدف بررسی میزان رعایت حقوق بیمار و ارتقای میزان رعایت آن از طریق مداخلات کارا و اثربخش در سال های 89 و 90 به انجام رسید.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی مداخله ای می باشد که در طی 15 ماه در کلینیک فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. داده ها به وسیله ی پرسشنامه محقق ساخته ای که روایی و پایایی آن توسط آزمون های آماری مورد تایید قرار گرفته بود جمع آوری گردید. پرسشنامه در مرحله پیش از انجام مداخله شامل 7 سؤال در مورد اطلاعات دموگرافیک و 34 سؤال در مورد 11 بعد کیفیت خدمت که در مرحله پس آزمون، تعداد جنبه ها به 12 و تعداد سؤالات به 38 افزایش یافت.
یافته ها: در تحلیل های صورت گرفته بر روی داده های حاصل از مرحله پیش آزمون، در 6 بعد از حقوق بیمار یعنی انتخاب ارائه کننده ی خدمت، اختیار، احترام، ایمنی، پیشگیری و دسترسی، کیفیت خدمت، نامطلوب ارزیابی گردید که با انجام مداخلات کارا و اثربخش از طرف تیم ارتقاء، تمامی جنبه ها اصلاح و امتیاز آنها به حد مطلوب ارتقاء یافت.
نتیجه گیری: نتایج برگرفته از مطالعه حاضر نشان می دهد که می توان با تحلیل درست مشکلات، اولویت بندی آنها و ارائه راهکارهای کاربردی در جهت مرتفع کردن آنها گام برداشت. یافته های بدست آمده از این مطالعه می تواند در محیط های مشابه و نیز در تمامی عرصه های علوم پزشکی بکار گرفته شده و نوید بخش ایجاد محیط های مراقبت سلامت سرشار از کرامت انسانی و احترام متقابل باشد.
|
|
|
|
1855
|
1119
|
|