سه شنبه 23 ارديبهشت 1404 - 14 ذو القعدة 1446
جستجو :
 تأثیر آموزش کارکنان و مراجعین بر بهبود میزان رعایت حقوق بیمار در کلینیک فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی تبریز
دوره سوم (1391) , شماره اول English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
فرید غریبی 1، میر علی اعتراف اسکویی 2، جعفر صادق تبریزی 3، محمد اصغری جعفر آبادی 4،
  • تاریخ دریافت 1390/12/01
  • تاریخ پذیرش 1391/01/25
  • تاریخ انتشار 1391/03/30
 زمینه و اهداف: حقوق بیمار شامل موارد مراقبتی است که بیمار حق دریافت آنها را دارد و مطالعات نشان داده است که بکارگیری اصول مربوط به حقوق بیمار منجر به بهبود نتایج درمانی و نیز افزایش رضایت مندی مشتریان خواهد شد. مطالعه حاضر در این راستا و با هدف بررسی میزان رعایت حقوق بیمار و ارتقای میزان رعایت آن از طریق مداخلات کارا و اثربخش در سال های 89 و 90 به انجام رسید.

مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی مداخله ای می باشد که در طی 15 ماه در کلینیک فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. داده ها به وسیله ی پرسشنامه محقق ساخته ای که روایی و پایایی آن توسط آزمون های آماری مورد تایید قرار گرفته بود جمع آوری گردید. پرسشنامه در مرحله پیش از انجام مداخله شامل 7 سؤال در مورد اطلاعات دموگرافیک و 34 سؤال در مورد 11 بعد کیفیت خدمت که در مرحله پس آزمون، تعداد جنبه ها به 12 و تعداد سؤالات به 38 افزایش یافت. 

یافته ها: در تحلیل های صورت گرفته بر روی داده های حاصل از مرحله پیش آزمون، در 6 بعد از حقوق بیمار یعنی انتخاب ارائه کننده ی خدمت، اختیار، احترام، ایمنی، پیشگیری و دسترسی، کیفیت خدمت، نامطلوب ارزیابی گردید که با انجام مداخلات کارا و اثربخش از طرف تیم ارتقاء، تمامی جنبه ها اصلاح و امتیاز آنها به حد مطلوب ارتقاء یافت.

نتیجه گیری: نتایج برگرفته از مطالعه حاضر نشان می دهد که می توان با تحلیل درست مشکلات، اولویت بندی آنها و ارائه راهکارهای کاربردی در جهت مرتفع کردن آنها گام برداشت. یافته های بدست آمده از این مطالعه می تواند در محیط های مشابه و نیز در تمامی عرصه های علوم پزشکی بکار گرفته شده و نوید بخش ایجاد محیط های مراقبت سلامت سرشار از کرامت انسانی و احترام متقابل باشد.

فیزیوتراپیکلینیکحقوق بیمارآموزش
1856
1119
 
 

 

Scientific writing

1

Manuscript types

2

Introduction

3

Materials & methods

4

Results

5

Discussion, conclusion & acknowledgment

6

Abstract

7

Publication ethics & available guidelines

8

Choosing appropriate journal, online submission

9

Review process acceptance, rejection, revision

10-11

Statistical errors & methodological considerations

12-13

Reference managing software packages

14

Language errors

15-16

Critical appraisal of a manuscript or published paper

17

Examination

 

 

تا آخر فصل 8 توسط خود گروه تدریس خواهد شد.