دورههای مهارتهای پژوهشی دستیاران تخصصی و فوق تخصصی پزشکی: اهمیت، ساختار و سرفصل ها
پژوهش یکی از ارکان اساسی پیشرفت علمی و بهبود کیفیت خدمات درمانی است. در نظامهای آموزش پزشکی، تربیت پژوهشگر حرفهای بهویژه در میان دستیاران تخصصی (رزیدنتها) و فوق تخصصی (فلوشیپها)، اهمیت فزایندهای یافته است. تقویت دورههای پژوهشی برای دستیاران تخصصی و فوق تخصصی، نقش کلیدی در توسعه علمی نظام سلامت دارد. هدف از این دورههای پژوهشی، ارتقاء مهارتهای علمی، تقویت تفکر نقادانه و تولید دانش بومی است. برنامهریزی ساختارمند، تأمین منابع، و حمایت اساتید راهنما، میتواند پژوهش را به بخش جداییناپذیر از آموزش بالینی بدل سازد
مزایای دوره پژوهشی برای دستیاران:
- توسعه مهارتهای نگارش علمی و تفکر نقاد
- بهبود قدرت تحلیل و تصمیمگیری مبتنی بر شواهد
- افزایش احتمال پذیرش در برنامههای فلوشیپ بینالمللی
- ارتقاء رتبه علمی و حرفهای در آینده شغلی
مرکز توسعه و هماهنگی پژوهش دانشگاه (RDCC) دوره مهارتهای پژوهشی دستیاران تخصصی و فوق تخصصی که تمامی دستیاران سال اول ملزم به شرکت در این دوره میباشند، به مدت دو روز و هر دوره به مدت 12 ساعت طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته برگزار گردید. همچنین دستیاران در پایان دوره موفق به اخذ گواهی شدند
سرفصل های تدریس شده در این دوره
|
- معرفي انواع تحقیقات در پژوهش هاي پزشکي
|
- عنوان پژوهش همراه با کارگروهی
|
|
- اهداف و فرضیات به همراه کار گروهی
|
- متغیر و انواع آ ن به همراه کارگروهی
|
- انواع مطالعات اپیدمیولوژیکی به همراه کارگروهی
|
|
|
|